Niedziela,

2018-01-21

DZIECKO GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE

Jesteś tu: » Strona startowa » CIEKAWE ARTYKUŁY » DZIECKO GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE

DZIECKO GOTOWE DO PODJĘCIA NAUKI  SZKOLNEJ


POWINNO ZNAĆ:

  • swoje imię i nazwisko,
  • adres zamieszkania,
  • imiona rodziców,
  • nazwę zawodu rodziców, jeśli pracują,
  • nazwy zwierząt domowych,
  • nazwy dni tygodnia i pór roku.


POWINNO UMIEĆ:

  • prawidłowo trzymać ołówek (pomiędzy palcami: wskazującym, środkowym i kciukiem),
  • posługiwać się przyborami do rysowania, kolorowania i pisania zawsze tą samą ręką (prawą lub lewą),
  • kolorować obrazek bez wychodzenia za linię,
  • narysować postać człowieka z zachowaniem odpowiednich proporcji,
  • poprawnie odwzorować kształty geometryczne, szlaczki literopodobne,
  • lepić z plasteliny, gliny lub masy solnej,
  • ciąć nożyczkami wzdłuż wyznaczonej linii prostej, falistej i łamanej,
  • sprawnie wykonywać proste ćwiczenia gimnastyczne np. skakać na jednej nodze, rzucać i łapać piłkę,
  • samodzielnie się rozebrać i ubrać,
  • zawiązać sznurowadło i zapiąć guziki,
  • odróżnić prawą i lewą stronę ciała u siebie oraz u osoby stojącej naprzeciwko,
  • wymienić kilka różnic w dwu pozornie podobnych do siebie przedmiotach lub obrazkach,
  • grupować przedmioty według barwy, kształtu, wielkości itp.
  • Sortować znane przedmioty lub ich obrazki według określonej zasady np. owoce, zwierzęta.
  • Wybrać takie same obrazki, litery, wyrazy,
  • Złożyć widokówkę pociętą na kilka części,
  • Dobrać w pary obrazki lub przedmioty z uwzględnieniem pewnej cechy wspólnej np. krowa-mleko.
  • Odróżnić dźwięki różnych pojazdów, instrumentów, odgłosów zwierząt,
  • Odtworzyć prosty układ rytmiczny wystukiwany przez dorosłego,
  • Dokonać analizy wyrazu (podzielić wyraz na sylaby) np. lo-ko-mo-ty-wa,
  • Dokonać syntezy (złożyć w całość) wyraz wypowiedziany sylabami,
  • Wyróżnić głoskę na początku i na końcu wyrazu,
  • Różnicować wyrazy dźwiękopodobne np. bułka - półka, Tomek - domek,
  • Swobodnie liczyć do 10 (także wspak),
  • Przeliczyć elementy w zbiorze i powiedzieć ile ich jest (podać wynik),
  • Dodawać i odejmować na konkretach np. na patyczkach lub palcach do 10,
  • Porównywać ze sobą dwa zbiory - powiedzieć gdzie jest więcej, a gdzie mniej,
  • Opowiedzieć co przedstawia dany obrazek,
  • Poprawnie wymawiać wszystkie głoski oraz dłuższe wyrazy np. hipopotam, kaloryfer,
  • Budować zdania poprawnie pod względem gramatycznym,
  • Przez dłuższą chwilę skupić się na słuchaniu opowiadania, bajki lub muzyki,
  • Zapamiętać teksty krótkich wierszyków i piosenek,
  • Zgodnie bawić się w grupie, zaczekać na swoją kolej,
  • Doprowadzić rozpoczętą pracę do końca,
  • posprzątać po sobie po zakończeniu pracy lub zabawy,
  • podporządkować się poleceniom,
  • wykonać 3-4 poleceń według kolejności podanej przez dorosłego,
  • bez problemu rozstać się z rodzicami lub opiekunami,
  • łatwo nawiązywać kontakt z dorosłymi i rówieśnikam.