Czwartek,

2018-04-19

DIETA PAMIĘCI

Jesteś tu: » Strona startowa » CIEKAWE ARTYKUŁY » DIETA PAMIĘCI


DIETA PAMIĘCI

 

 

 

                          Z  wieloletnich badań mózgu i wpływu różnych czynników na jego prace, naukowcy radzą: dbaj o zdrowie i kondycję od najmłodszych lat. A to oznacza rzecz tak prostą, że aż banalną – odpowiednią dietę: niskokaloryczną, ubogą w tłuszcze zwierzęce, a bogatą w warzywa i owoce.                                                                                                                                                                     

             Przez sto ostatnich lat naukowcom udało się ustalić, że pamięć zależy od komórek nerwowych, a dokładniej od połączeń między nimi, czyli tzw. synaps. Dowiedziono, że jeśli końcówki te są liczne i sprawnie działają, to impuls nerwowy – rodzaj prądu elektrycznego wytwarzanego wewnątrz komórki – szybko dociera w miejsce przeznaczenia. Aby impulsy były dostatecznie liczne i silne, mózg musi być dobrze odżywiony. Dopiero wtedy będzie mógł wytwarzać neuroprzekaźniki – czyli substancje, za pośrednictwem których komórki nerwowe komunikują się ze sobą; oraz neurotrofiny – które m.in. ułatwiają regenerację wypustek komórek nerwowych. Gdy zaburzone zostanie wydzielanie tych związków, impuls elektryczny nie będzie sprawnie przesyłany, a zatem pamięć będzie coraz słabsza.

 

                                        Tyle wiemy o komunikacji. Pozostaje kwestia trwałego zapisania przesłanej informacji. By doszło do powstania śladu pamięciowego, w synapsach muszą zostać wytworzone nowe związki chemiczne.

 

                                          Według hipotezy z lat 80 ubiegłego wieku, pamięć jest długotrwałą zmianą zachodzącą w mózgu,  prawdopodobnie musi do niej dochodzić dzięki długotrwałym zmianom komórek nerwowych. Według prof. Leszka Kaczmarka , owe trwałe zmiany mogą powstać m.in. dzięki enzymowi MMP- 9, który będąc białkiem, działa tylko lokalnie. Profesor uważa, że MMP-9 trawi, czyli zmienia budowę i skład niektórych białek, znajdujących się w miejscu spotkania dwóch neuronów. W ten sposób informacja zostaje utrwalona, a to oznacza, że udało nam się ją zapamiętać. Odkryte przez prof. Kaczmarka działanie enzymu jest tylko jednym z wielu mechanizmów mających wpływ na naszą pamięć. Znalezienie ich wszystkich zajmie jeszcze wiele lat.

 

                                        Na razie najskuteczniejszym sposobem na podtrzymanie, a nawet usprawnianie pamięci, jest odpowiednia dieta – zgodna z piramidą zdrowia opracowaną przez Waltera Willetta z Uniwersytetu  Harvarda.

 

                                      U jej podstaw znajdują się nieprzetworzone, pełnoziarniste produkty zbożowe. To one powinny dominować w codziennym jadłospisie. Dalej powinniśmy wybierać ryby, warzywa i owoce oraz oliwę z oliwek. Tylko sporadycznie możemy sięgać po słodycze i czerwone mięso. Warzywa i owoce dostarczają organizmowi niezbędnych soli mineralnych i witamin, w tym niezwykle potrzebnych mózgowi  przeciwutleniaczy.  Hamują one działanie wolnych rodników , które uznaje się za winne kłopotów z pamięcią.

 

                                    Do najskuteczniejszych przeciwutleniaczy  specjaliści zaliczają beta – karoten, selen, witaminę C i E. Bogate w te związki są owoce jagodowe: aronia, jagoda, czarna porzeczka, a także zielona i czarna herbata.

 

                                 Z kolei łosoś, sardynki, makrele i śledzie zawierają tzw. dobre tłuszcze, które chronią przed chorobą wieńcową. A wiadomo dobrze odżywiony mózg sprawniej pracuje. Podobny, pozytywny wpływ na naszą zdolność uczenia się i zapamiętywania ma oliwa z oliwek oraz rodzimy olej rzepakowy.

 

                                Bogate w nasycone kwasy tłuszczowe menu – czerwone mięso, nabiał, frytki i hamburgery – to  zabójstwo dla naszej pamięci. Tłuszcze podnoszą poziom cholesterolu i sprzyjają chorobie wieńcowej także w naczyniach krwionośnych prowadzących do mózgu. Uczeni podejrzewają, że nasycone kwasy tłuszczowe mogą zaburzać przekazywanie impulsów elektrycznych wzdłuż włókien nerwowych i wydzielanie enzymów. Być może sprawiają też, że mózg jest bardziej podatny na działanie wolnych rodników. Gorzej rozwijają się też dendryty. A to powoduje, że proces uczenia się i zapamiętywania nie zachodzi sprawnie. To samo dotyczy węglowodanów. Opychanie się słodyczami i pieczywem z białej mąki, psuje pamięć.

 

                               Odpowiednia dieta stymulująca rozwój , może usprawnić nasz mózg. Nigdy nie jest za wcześnie ani za późno, by świadomie kierować przyszłością swojego centrum zawiadywania.

 

 

 

Źródło tekstu:   NEWSWEEK 16.03.2003